Drets

Estrenem #DocsDirecta amb 'Veus de l'estiba. Una lluita col·lectiva per la defensa dels ports'

Durant les últimes setmanes hem acompanyat el col·lectiu de treballadors en les mobilitzacions i en les assemblees. Tot i la derogació del decret, cal reformar el sector per adaptar-se a la sentència europea i perillen 6.000 llocs de feina a tot l'Estat
Una assemblea dels estibadors del Port de Barcelona

Tot i que el Congrés espanyol va derogar el reial decret que modificava el sector de l'estiba proposat pel govern el passat 16 de març, la situació del sector continua sent tensa. En les últimes setmanes, les negociacions entre la patronal i els sindicats han continuat el seu curs, encara que els acords als quals s'ha arribat han estat rebutjats pel govern de Mariano Rajoy. És el cas de la subrogació dels llocs de treball –garantir l'ocupació en el nou marc legal–, un acord a què havien arribat les empreses i els treballadors el passat dimecres. El Secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez Pomar, descartava l'acord per considerar que "imposar la subrogació per llei anava en contra de la sentència europea".

Per al sindicat majoritari del sector, la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar (CETM), Gómez Pomar, ha llançat "missatges contradictoris". "D'una banda ha instat als diferents actors a posar-se d'acord perquè es pogués regular la subrogació i ara que existeix aquest document consensuat diu que no és possible recollir-la en una norma perquè seria contrari al que demana Europa", afirmaven en un comunicat. També acusaven el govern de Rajoy de "boicotejar les negociacions".

Tot i la derogació del decret llei, les normes que regulen l'estiba han d'adaptar-se a la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea

Tot i la derogació del decret llei, les normes que regulen l'estiba han d'adaptar-se a la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de desembre del 2014, que imposava una sanció de 24 milions d'euros, amb un increment de 137.000 euros diaris, segons el Ministeri de Foment. La reforma posa en perill més de 6.000 llocs de feina en l'Estat espanyol, dels quals 1.400 a València i 1.100 a Barcelona. En el documental Veus de l'estiba. Una lluita col·lectiva per la defensa dels ports hem visitat els molls i hem seguit les setmanes de mobilitzacions del col·lectiu de treballadors per entendre millor en què consisteix aquesta reforma i què significa ser estibador.

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades:

L'estiba tensa la corda

Wednesday, 8 March, 2017

Unes bobines d’acer laminat de 25 tones de pes procedents del port de Gènova, a Itàlia, arriben embarcades en un vaixell amb bandera holandesa.