Un treballador denuncia persecució sindical a l'aeroport de Palma

Aquest passat dimarts s'ha expedientat a Jorge Romero, delegat de la secció sindical de la CGT i membre del comitè de l'empresa Masa-Lireba. Encara que la companyia sosté que el motiu és un altre, Romero assegura que es una represàlia
El passat diumenge, un dels camions de gran tonatge que utilitza l'empresa per al transport de les PMR va encastar-se contra les mateixes instal·lacions de l'aeroport
Anna Schnabel 22/09/2016

L'empresa Masa-Lireba, encarregada de la gestió del servei de Persones amb Mobilitat Reduïda (PMR) a l'aeroport de Palma, ha obert un expedient sancionador contradictori a Jorge Romero, assalariat de la companyia, delegat de la secció sindical de la Confederació General de Treballadors (CGT) i part del comitè d'empresa. La imposició d'aquest tipus d'expedients implica que el treballador disposa de tres dies per a recórrer el càstig, però si el recurs no és acceptat, tot apunta que Romero serà acomiadat.

La carta que es presentà a l'expedientat informava que el motiu de la sanció era una presumpta agressió verbal que va tenir lloc dos mesos enrere, cosa que per a l'afectat "és només una excusa" i es pregunta, sarcàstic, per què s'ha endarrerit tant la resposta. Segons informa un comunicat de la CGT, el motiu real d'aquest fet no és altre que la pressió sindical que ha exercit des de fa mesos sobre l'empresa que considera que "vulnera drets laborals sistemàticament". Amb tot, l'entitat ha pres aquesta decisió just després que Romero denunciés públicament que la responsabilitat d'un incident produït a l'aeroport dies enrere requeia en la companyia.


Un accident amb tres persones ferides

El passat diumenge, un dels camions de gran tonatge que utilitza l'empresa per al transport de les PMR va encastar-se contra les mateixes instal·lacions de l'aeroport, perquè l'estructura elevadora del vehicle s'havia desplegat per error i no s'havien activat correctament els sistemes de seguretat de l'automòbil. El xoc va provocar tres ferides lleus –una treballadora i dues passatgeres–, però es varen encendre totes les alarmes.

El sindicalista denuncia greus deficiències en les condicions de seguretat laboral amb què fan feina moltes treballadores de l'aeroport, així com en el manteniment dels mitjans de transport, en el nombre de personal i en la sobrecàrrega de feina que pateixen

Aquest accident, segons Romero, treu a la llum greus deficiències en les condicions de seguretat laboral amb què fan feina moltes treballadores de l'aeroport, així com en el manteniment dels mitjans de transport, en el nombre de personal i en la sobrecàrrega de feina que pateixen. "Com a sistema de seguretat, aquests camions disposen d'uns sensors que impedeixen la seva circulació si l'estructura elevadora està alçada", però el sistema va fallar "perquè el manteniment és insuficient i algunes de les reparacions que efectuen en els vehicles no estan homologades". Tanmateix, els camions continuen circulant. A més, la sobrecàrrega laboral que pateixen les treballadores no és excepcional i la pressió és molt elevada: "cal córrer d'un vol a l'altre per les pistes, tot i les limitacions de velocitat, perquè cada vol endarrerit representa grans pèrdues econòmiques i les companyies posen reclamacions que poden recaure en nosaltres". No és la primera vegada que es repeteix l'escena: fa tres mesos va produir-se, exactament, el mateix problema tècnic.

Imatge aèrea de l'aeroport de Palma, també conegut com l'Aeroport Internacional de Son Sant Joan

 


Romero i les seves companyes fa temps que denuncien aquest tipus d'infraccions tant al comitè de salut laboral com a la mateixa empresa, però la resposta sempre ha estat nul·la. A més, durant les darreres setmanes han imposat diverses acusacions contra Masa-Lireba "per motius de frau amb les contractacions, la falta absoluta de respecte pels drets laborals i les deficiències en la prevenció d'accidents i la seguretat laboral". També informaren Aena de les negligències, però la resposta fou la mateixa: el silenci. Les inspeccions de treball tampoc actuen. La persecució és l'única rèplica que obtenen. La sospita es fonamenta en el tracte que han rebut dia rere dia per part dels gerents de la companyia: "a membres del sindicat i simpatitzants se'ns ha marginat i aïllat, se'ns ha tractat de mala manera i se'ns ha acusat falsament de greus errors operatius, amb totes les conseqüències que això comporta. Volen crear un clima de por i tensió entre els treballadors amb la intenció que abandonem la nostra activitat sindical".


Responsabilitats

De qui és responsabilitat l'accident del diumenge passat? "Principalment de l'empresa, que és qui ha de gestionar el bon manteniment dels vehicles". Masa-Lireba, que gestiona els serveis de PMR també a Barcelona i a Madrid, forma part del grup ACS, presidit per Florentino Pérez. Aquesta s'està fent amb contractacions públiques en el sector de serveis a bona part de l'Estat espanyol i ha comès frau tant en contractació de personal com en la gestió del manteniment i la neteja del palau de Marivent el 2013; un cas de corrupció en tota regla.

Ja fa temps que allaus de crítiques cobreixen de mala fama l'empresa semipública Aena, entre d'altres coses per mostrar interès nul en proporcionar garanties laborals i benestar a les treballadores

Però totes aquestes males praxis tenen lloc sota la supervisió d'Aena, l'empresa semipública que gestiona els aeroports espanyols. Com Romero explica, "segons la concessió del contracte públic a l'empresa no poden circular vehicles de més de 10 anys d'antiguitat, però alguns dels que fem servir en tenen més de vint". És un responsable d'Aena qui té l'autoritat de permetre aquestes excepcionalitats. Ja fa temps que allaus de crítiques cobreixen Aena de mala fama, per mostrar interès nul en proporcionar garanties laborals i benestar a les treballadores, que no disposen ni de pàrquing gratuït i, en canvi, sovint suporten horaris que dificulten extremadament la conciliació amb la seva vida privada.

En els dies vinents tindrà lloc el desenllaç del conflicte. Si Masa-Lireba rebutja les al·legacions que es puguin presentar, l'empresa posarà punt final al contracte laboral. No obstant això, Romero no abaixa el cap perquè "la pressió que ha efectuat tots aquests mesos és un deure" i el que està fent, en definitiva, és "posar en entredit el sistema de les concessions públiques i quin ús fan dels diners que tots paguem".

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades

El Prat, ‘hub’ de baix cost

dimecres, 21 setembre, 2016

Keep walking. Avanceu. Centenars de persones obeeixen inconscientment el senyal lluminós i surten del tren sense aturar-se en direcció a les terminals.